Обязательный минимум художественных текстов
по зарубежной литературе XX столетия
Американская литература
1. Хемингуэй Эрнест. Прощай, оружие!: Роман. Фиеста: Роман.
2. Фолкнер Уильям. Особняк: Роман.
3. Драйзер Теодор. Американская трагедия: Роман.
4. Стейнбек Джон. Гроздья гнева: Роман. Жемчужина: Повесть-притча.
Немецкая литература
5. Манн Томас. Доктор Фаустус: Роман.
6. Манн Генрих. Молодые годы короля Генриха IV : Роман.
7. Брехт Бертольд. Мамаша Кураж и ее дети: Трагифарс.
8. Ремарк Эрих Мария. На Западном фронте без перемен: Роман.
9. Фейхтвангер Лион. Лже-Нерон: Роман.
Английская литература
10. Шоу Джордж Бернард. Святая Иоанна: Трагедия.
11. Уэллс Герберт. Игра в крокет: Повесть.
Австрийская литература
12. Кафка Франс. Превращение: Новелла. Приговор: Новелла. Процесс: Роман.
Колумбийская литература
13. Маркес Габриэль Гарсиа. Сто лет одиночества: Роман.
Бразильская литература
14. Амаду Жоржи. Капитаны песка: Роман.
Чешская литература
15. Фучик Юлиус. Репортаж с петлей на шее: Роман.
16. Гашек Ярослав. Похождения бравого солдата Швейка: Роман, неоконченный.
Французская литература
17. Роллан Ромен. Очарованная душа (Аннета и Сильвия. К. 1. Лето. К. 2): Роман-эпопея.
18. Барбюс Анри. Огонь: Роман.
19. Мориак Франсуа. Дорога в никуда: Роман.
20. Камю Альбер. Чума: Роман.
21. Сент-Экзюпери А. де. Маленький принц: Повесть.
Польская литература
22. Тувим Юлиан. Цветы Польши: Поэма, неоконченная.
ПРАКТИЧНІ ЗАНЯТТЯ З ІСТОРІЇ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
Практичне заняття № 1
Художнє осмислення теми «втраченого покоління»
в романі Е.-М. Ремарка «На Західному фронті без змін»
П л а н
1. Сюжет і типові обставини в романі.
2. Специфіка композиції твору.
3. Авторська позиція в антивоєнному романі.
4. Поліфункціональність пейзажу і кольористики.
5. Своєрідність колективного героя.
Л і т е р а т у р а
1. История немецкой литературы: В 3 т. М., 1985. Т. 3.
2. Мотылёва Т. Л. Роман — свободная форма. М., 1982.
3. Лейтес Н. С. Немецкий роман 1918—1945 гг. (эволюция жанра). — Пермь: Изд-во Пермского университета, 1975. — 324 с.
4. Затонский Д. В. Искусство романа и XX век. — М.: Художественная литература, 1973. — 534 c.
5. Гуменний М. Х. Поетика романного жанру Олеся Гончара: проблеми типологій: Монографія. — К.: Акцент, 2005. — 237 с.
Практичне заняття № 2
Ідейно-художній аналіз роману Е.-М. Хемінгуея «Прощавай, зброє!»
П л а н
1. Сюжетно-композиційна основа роману.
2. Своєрідність системи персонажів: психологічна вмотивованість їх поведінки.
3. Функції лейтмотивів та пейзажу в романі.
4. Особливості діалого-монологічного мовлення в романі.
5. Місце роману в західній антивоєнній прозі.
Л і т е р а т у р а
1. Кашкин И. А. Эрнест Хемингуэй. — М.: Художественная литература, 1966. — 297 с.
2. Анастасьев Н. А. Творчество Э. Хемингуэя. — М.: Просвещение, 1981. — 112 с.
3. Грибанов Б. Т. Эрнест Хемингуэй: герой и время. — М.: Художественная литература, 1980. — 255 с.
4. Лидский Ю. Я. Творчество Э. Хемингуэя. — К.: Наукова думка, 1978. — 407 с.
5. Папоров Ю. Н. Хемингуэй на Кубе. — М.: Советский писатель, 1982. — 575 с.
6. Гуменний М. Х. Поетика романного жанру Олеся Гончара: проблеми типологій: Монографія. — К.: Акцент, 2005. — 237 с.
Практичне заняття № 3
Ідейно-художній аналіз роману А. Барбюса «Вогонь»
П л а н
1. Своєрідність документальної основи твору.
2. Жанрова специфіка роману.
3. Етичний та соціальний аспекти колективного героя.
4. Функції портретування та екстер’єру.
5. Художнє та філософське осмислення проблеми «втраченого покоління» в романі.
Л і т е р а т у р а
1. Гуро И., Фоменко Л. Анри Барбюс. — М.: Молодая гвардия, 1962. — 272 с.
2. Кольцов М. Е. Литературные портреты. М., 1956.
3. Лидин В. Г. Люди и встречи. М., 1965.
4. Манн Г. Анри Барбюсу и его друзьям // Анри Барбюс. Соч.: В 10 т. М., 1958. Т. 8.
5. Никулин В. Анри Барбюс // Соч. М., 1956. Т. 1.
6. Цвейг С. Огонь // Собр. соч.: В 8 т. М., 1963. Т. 7.
Практичне заняття № 4
Жанрово-композиційна основа «Маленького принца» А. Сент-Екзюпері
П л а н
1. Автобіографічні мотиви філософської казки-притчі «Маленький принц».
2. Жанрова своєрідність «Маленького принца».
3. Фольклорна основа твору, творче переосмислення уснопоетичних образів і засобів.
4. Проблематика, ідейна спрямованість, персонажі.
5. Філософський зміст твору, його оптимізм.
Л і т е р а т у р а
1. Мижо М. Сент-Экзюпери. Жизнь замечательных людей. — М.: Молодая гвардия, 1963. — 463 с.
2. Григорьев В. Д. Антуан Сент-Экзюпери. М., 1978.
3. Буковская А. Сент-Экзюпери или парадоксы гуманизма. — М.: Радуга, 1983. — 208 с.
4. Куликовская З. М. «Ти за все відповідаєш» Антуан де Сент-Екзюпері // Зарубіжна література в навчальних закладах. — № 11. — С. 28—34.
5. Ніколаєнко О. Політ над собою. Антуан де Сент-Екзюпері та його казка «Маленький принц» // Зарубіжна література в навчальних закладах. — 1999. — № 11. — С. 3—24.
Практичне заняття № 5
Реалізм п’єси Б. Брехта «Матінка Кураж та її діти»
П л а н
1. Художня своєрідність п’єси: функції ремарок, зв’язок із фольклором, індивідуалізація мови персонажів.
2. Історія і сучасність в тематиці п’єси.
3. Система персонажів: трагічна доля та її мотивація.
4. Значення образу героїні (Катрін).
5. Історія створення п’єси.
Л і т е р а т у р а
1. Райх Б. Ф. Бертольт Брехт. М., 1968.
2. Глумова-Глухарёва Э. И. Драматургия Бертольда Брехта. М., 1962.
3. Чирков С. С. Брехт. К., 1971.
Практичне заняття № 6
Жанрова своєрідність книги Ю. Фучика «Репортаж з петлею на шиї»
П л а н
1. Люди і «маріонетки» в художній концепції письменника.
2. Художньо-документальне відтворення дійсності в книзі.
3. Оптимізм твору як вираження його глибокого історизму.
4. Своєрідність структури книги.
5. Лаконізм і художня своєрідність стилю Ю. Фучика.
Л і т е р а т у р а
1. Днепров В. Д. Литература и нравственный опыт человека. Размышления о современной зарубежной литературе. Л., 1970.
2. Мотылёва Т. Л. Достояние современного реализма. Исследование и наблюдение. М., 1973.
3. Балашова Т. В. Активность реализма. М., 1982.
4. Густа Фучиков. Воспоминание о Фучике. М., 1974.
5. Кузнецова Р. Р. Юлиус Фучик. М., 1953.
Практичне заняття № 7
Особливості історичного антифашистського роману Л. Фейхтвангера «Лже-Нерон»
П л а н
1. Історична основа роману, його актуальність.
2. Особливості композиції роману.
3. Система персонажів: індивідуалізація та типізація.
4. Авторські відступи, публіцистичність роману, функції ретроспекцій, своєрідність пейзажу.
Л і т е р а т у р а
1. Рачинская Н. Н. Лион Фейхтвангер (1884—1958). М., 1965.
2. История немецкой литературы: В 3 т. М., 1985. Т. 3.
3. Лейтес Н. С. Немецкий роман 1918—1945 годов. Пермь, 1975.
4. Девекин В. Н. Немецкая антифашистская литература. М., 1979.
Практичне заняття № 8
Ідейно-художній аналіз п’єси Дж. Б. Шоу «Свята Іоанна»
П л а н
1. Традиції і новаторство п’єси «Свята Іоанна».
2. Своєрідність ідейної спрямованості драматичного конфлікту.
3. Створення образу народної героїні і комічне зняття легенд про неї, інші образи.
4. Особливості композиції п’єси, гострокомічні і сатиричні ситуації.
5. Поетика (психологізм, драматизм).
Л і т е р а т у р а
1. Хьюз Э. Бернард Шоу. М., 1968.
2. Гражданская З. Т. Бернард Шоу. Очерк жизни и творчества. М., 1965.
3. Образцова А. Г. Драматургический метод Б. Шоу. М., 1966.
4. Серебрякова Т. О других и о себе. М., 1968.
5. Майский И. Шоу и другие. М., 1967.
Практичне заняття № 9
Художня майстерність Р. Роллана-романіста
П л а н
1. Закономірність змін у світогляді і художньому методі Роллана. Звернення до досвіду творчого методу — реалізму.
2. «Зачарована душа» — роман про долю французької інтелігенції.
3. Пошуки нового позитивного героя.
4. Глибока соціальна характеристика дійсності. Майстерність психологічного аналізу в романі.
Л і т е р а т у р а
1. Мотылёва Т. Л. Творчество Р. Роллана. М., 1969.
2. Шайтанов О. В. Р. Роллан. К., 1960.
3. Журавська І. Ю. Р. Роллан. — К.: Дніпро, 1978. — 197 с.
4. Балахонов В. Ромен Роллан и его время. М., 1968.
5. Анисимов И. Мастера культуры. М., 1968.
6. Луков В. А. Французская драматургия. М., 1984.
Практичне заняття № 10
«Американська трагедія» — вершина творчості Т. Драйзера
П л а н
1. Розширення соціальних горизонтів твору, поглиблення художнього дослідження соціальних процесів і психологічної вмотивованості поведінки персонажів.
2. Проблематика твору, його жанрова своєрідність, композиційно-сюжетна структура, образна система.
3. Прийоми творення персонажів.
4. Епічний розмах твору. Особливості мови і стилю.
Л і т е р а т у р а
1. Засурский Я. Н. Американская литература XX века. Некоторые аспекты литературного процесса. М., 1966.
2. Затонский Д. В. Искусство романа и XX век. — М.: Художественная литература, 1973. — 534 с.
3. Мендельсон М. О. Современный американский роман. М., 1964.
4. История американской литературы / Под ред. Н. И. Самохвалова. М., 1971. Ч. 1.
Практичне заняття № 11
Творчість Габріеля Гарсіа Маркеса
П л а н
1. Формування естетичних принципів Маркеса.
2. Своєрідність ранніх повістей митця.
3. Історія створення роману «Сто років самотності».
4. Сюжетно-композиційна основа роману.
Л і т е р а т у р а
1. Столбов В. Пути к жизни. М., 1985.
2. Покальчук Ю. В. Сучасна американська проза. М., 1978.
3. Столбов В. Послесловие // Габриэль Гарсиа Маркес. Сто лет одиночества. Полковнику никто не пишет. М., 1986.
Практичне заняття № 12
Генріх Манн «Молоді роки короля Генріха IV»
П л а н
1. Історична та художня правда в романі.
2. Сюжетно-композиційні особливості твору.
3. Система персонажів (Жанна Наваррська, Катерина Медичі, Коліньї, Генріх, Марго, Гіз, Карл…). Їх психологічна характеристика.
4. Функції та роль пейзажу у романі.
5. Своєрідність поетики твору.
Л і т е р а т у р а
1. История немецкой литературы: В 3 т. М., 1985. Т. 3.
2. Серебров Н. Генрих Манн. М., 1964.
3. Анисимов И. Мастера культуры. М., 1968.
4. Миримский И. Статьи о классиках. М., 1966.
5. Фейхтвангер Л. Генрих Манн // Собр. соч.: В 12 т. М., 1968. Т. 12.
6. Журавська І. Генріх Манн: життя і творчість. К., 1985.
|